fredag den 2. oktober 2009

Test: Pandelamper for fattigrøve!

Vi kan ikke længere snige os udenom. Hvis træningen virkelig skal batte, og ikke bare være en enkelt tur søndag formiddag med venerne, så skal der lys på!
Det er blevet mørkt og det bliver kun mørkere.


Det kan også ses på statistikken her på bloggen.
Tæt på 100 søgninger på google angående pandelamper, har sendt læsere ind på bjafle.dk.

Det kan jeg ikke sidde overhørrig, så her kommer første afsnit ud af to om pandelamper.

Alle lamperne jeg skriver om har jeg ejet, prøvet eller set nærmere på i aktion.

Jeg har valgt at dele pandelamperne ind i 3½ kategori. Egentlig kun tre kategorier og til allersidst en bonuslygte.

Jeg har med vilje valgt at holde fokus på pandelamper.
Jeg ved godt, at der findes mange lygter til at montere på styret af din mountainbike. Jeg har bare aldrig selv praktiseret det, ej heller testet det. Derfor er det heller ikke med på min liste.

Første afsnit af føljetonen er Pandelamper for fattigrøve. Sagt med et skævt smil. Her finder du lys til under kr. 1.500,-

Næste afsnit kommer til at handle om de store motherfcuking lyskegler som kan blænde selv en muldvarp - så glæd dig!


Kategori 1:
Her finder vi de helt små pandelamper som kan være i lommen. Fylder og vejer intet.

Petzl Tikka:
En klassiker blandt små pandelamper og vel nok den bedst kendte. Også kun pga. navnet at den kommer med i denne oversigt.
Lygten er en rigtig lejr eller mørkt-skur-lampe og giver et fortrinligt læselys i teltet.
Men til aktivt brug i naturen er den altså et NoGo.
Det er dog set at løbere har brugt den på adventureraces eller på løbeture på større stier.
Men når jeg sammenligner med hvad der findes på markedet i dag, så er Petzl Tikka altså blevet overhalet indenom.
Pris ca. 349
Her finder du en webshop der ofte har rabat på Petzl pandelamper. Måke kan du gøre en god handel?


Mammut Lucido Txlite:
Lampen har tidligere været anmeldt her på siden. Det skal dog ikke afholde mig fra at tage den med i denne oversigt.
Lygten egner sig fortrinligt til dig der gerne vil løbe nogle ture i skoven eller langs med vejen i mørket.
Pandelampen fylder og vejer ingen ting og giver lys nok til at du kan finde rundt på stierne.
Skal du off road begynder det dog at knibe med lyset og orienteringsløb vil jeg ikke bruge den til.
Kan på adventureraces aflaste din kraftige pandelampe på asfalt eller større stier, samt bruges til at læse kort på mountainbiken.
Læs min tidligere anmeldelse af Mammut TXlite
Pris ca. 400,-

Kategori 2:
Lygter som kan lidt mere end de helt små. Her er tale om lygter som kan bruges til både orienteringsløb eller night ride på mountainbike.
Pandelamperne er dog ikke skræddersyet dertil, men som sagt. Kan bruges!
Egner sig rigtig godt til vandreture hvor du skal navigere.

Petzl Myo XP
Har været på markedet i mange år. Kan indstilles til at sprede eller fokusere lyskeglen.
Du vil sagtens kunne oplyse skoven og finde vej.
Når det går rigtig hurtigt og detaljerne er vigtige, vil du nok blive presset til det yderste. Det uanset om det er posten i vildnisset eller singletrack på mtb der er udfordreren.
Men prisen er spot on.
Pris ca. 800,-
I skrivende stund finder du pandelampen her til ca. 520,- incl. fragt til Danmark.
Jeg har selv handlet ved Wiggle.co.uk flere gange om året. Det er top service.

Silva LX
Lampen er efterhånden at finde som lampe nummer to på mange adventure race teams. Og ikke uden grund.
Silva har her produceret en pandelampe der tilfredsstiller mange af de krav der stilles til en adventure race lampe.
Den er let, har lang brændetid (op til 45timer) og nem at montere på en hjelm.

Prismæssigt ligger Silva LX over de to andre i denne kategori, uden at den af den grund vil være mit førstevalg til orienteringsløb, singletrack eller adventure race. Dertil er lyset stadig for svagt.
Så et lidt dyrt stykke elektronik. Men lækker, det er den.
Pris ca. 1400,-

Mammut Lucido TX1 Belt
Prismæssigt lægger den sig op af Petzl Myo XP. Lysmæssigt ligner den også meget. Du får dog muligheden for både at have et lidt svagt spredende lys og en stærkere fokuseret lyskegle.
Det kan være en fordel på mtb. Lyset er dog ikke kraftigt nok til at jeg tør give den fuld gas på svære nedkørsler (nogen vil så mene at det tør jeg aldrig ;-) )
Til gengæld kan den være lidt svær at få til at sidde helt optimalt på hjelmen. Men det gælder nu mange af de modeller som ikke har separat hjelmbeslag.
Læs min tidligere beskrivelse af en Mammut TX1 belt
Pris ca. 800,-

Ingen kommentarer: