mandag den 25. maj 2009

Numa White Shark

Numa lover, at et par Numa sportssolbriller vil være det sidste par solbriller du overhovedet behøver.

Meget tillokkende, og jeg har jo en fetish for visse grejtyper. Solbriller er en af dem og jeg ejer nok et par eller to for mange. Ej heller er jeg ked af, at skulle prøve endnu en model.

Jeg lavede først lidt googlesøgning på Numa som brand for at se hvad der fandtes af anmeldelser.
OK - det ser ud til at det er et nyt brand her i DK, men de har allerede stået distancen ved fx adventureraces ude i verden.

Dernæst skulle jeg finde ud af hvilken model det skulle være.
Numa lover livstidsgaranti på stellet, såfremt du behandler dem efter almindelig sports og friluftsbrug.
Du kan finde youtube videoer af børn og trucks der hopper på og kører hen over Numa briller. Det ser sejt ud og de holder stort set til mosten.

Men selv om brillerne er i en fornuftig prisklasse, så lad være med at prøve det derhjemme. Så langt tror jeg ikke at garantien dækker.



Men styrter du på MTB, løber panden mod et træ under o-løb mm, og holder brillerne ikke, så dækker garantien.

Sejt nok!

Numa producere stel i to kvaliteter. Den ene kvalitet er mere bøjelig end den anden.
Mit valg faldt på White Shark, som blev valgt ud fra devisen om at jeg ville have en solbrille der ikke lukker helt tæt. Derved mindsker jeg risiko for at de dugger når jeg løber, eller stopper op på cyklen under MTB-O. En brille der dugger for nemt, er ikke så smart når jeg også skal læse kort og orientere mig.

Virker de så?
Jeg har benyttet brillerne i under almindeligt løb, orienteringsløb, mtb, mtb-o samt på ture på landevejen.
Resultatet er overvejende positivt. Faktisk hører brillen blandt de bedste jeg har prøvet på visse punkter, mens de på andre ikke helt lever op til forventningerne.

Solbrillerne leveres med tre typer linser.
Smoke: Til dage med høj solskin
Blue Fire: til skoven eller dage med lidt overskyet
Klare: Til meget overskyet eller regn.

Det er helt klart Blue Fire linsen jeg har benyttet mig mest af. Den virker rigtig godt i skoven hvor du kører i varieret terræn. Det var også den linse der kom med til årets første Adventure Race ved SOK Multisport.


Linserne fjerne de skarpeste stråler når solen står stærkt på himlen. Og i skoven er der alligevel lysgennemtrængning nok til at du kan orientere dig og får fremhævet kontraster i skovbunden.

Smoke linsen har primært været brugt på landevejen på dage med megen sol. Desværre giver det åbne design lidt mere luft til øjnene end hvad godt er, når farten er rigtig høj.
Det skal dog siges, at Numa selvfølgelig laver briller der sidder tættere. Disse kan være en fordel når det er landevejen der er din primære træningspartner.
Jeg valgte netop en åben model for også at kunne løbe med dem. Derfor er dette punkt ikke som sådan et kritikpunkt.

Kan man så løbe med dem?
Ja det kan du du godt. Jeg oplever dog at jeg ved høj puls på bakkerne, kan få brillerne til at dugge. Det samme også ved små pauser for at kigge kort.
Men alt i alt er Numa White Shark nok det bedste bud på en løbesolbrille i mit personlige sortiment.

Hvad så med de klare glas?
Joo... her finder jeg brillernes begrænsning.
Numa leverer en klar linse der lander lidt mellem fugl og fisk. Linserne er ikke helt klare og i toppen af synsfeltet er udsynet endnu mørkere end i midten.
Det betyder at du ikke har et særligt hensigtsmæssigt udsyn når du sidder foroverbøjet på cyklen og kigger ud i toppen af synsfeltet.
I skoven har jeg simpelthen ikke lys nok om natten og på landevejen går det kun lige an når jeg kører med en 700 lumens lampe.

Jeg havde derfor foretrukket et par helt klare glas til night ride, eller et par gule glas til tåge og regnvejr. Begge løsninger havde været bedre end den nuværende.

Alt i alt er jeg dog ovenud tilfreds med mine Numa White Shark og bruger dem primært på mtb og ved løbeture.

+ Kan holde til alt (og med garanti herfor!)
+ Fantastisk gode til mtb og kan bruges til løb
+ Prisen på 799,- er rigtig fin

- Skift den (semi)klare linse ud med gul eller helt klar!

Brillerne koster 799,- og forhandles af Outlandia.dk





Ingen kommentarer: