lørdag den 24. november 2007

Grejnørderi

Mammut Lucidio TXLite

Nu har jeg i længere tid gået og kigget lidt til en lækker pandelampe fra Mammut. Den er forholdsvis ny i sortimentet i Spejder Sport, og ligner ikke lige noget jeg har set tidligere.
I denne weekend har jeg så fået lov til at prøve den af i praxis!

Lampen er i størrelse at sammeligne med de mere kendte Petlz Tikka's. Men der sidder kun en enkelt kraftig LED pærer i karosseriet. Denne bakkes så op af en parabol som spreder lyset i en ganske imponerende lyskegle.

Lucidio TXLite har to lys indstilinger. Det svage og strømbesparende niveau giver dig rig mulighed for at benytte pandelampen til arbejde. Nøjagtigt som man kan med Tikka'en. Men blot med et mere fokuceret lys.

Når du så slår lampen over på den stærke indstilling kommer lampen virkelig til sin ret.
Det var her jeg idag tog pandelampen på på min aftenløbetur i skovene ved Aarhus.
Lucidio'en kan selvsagt ikke måle sig med lamper til den dobbelte pris, men hvor disse ofte har et batteribælte hængende ved siden af, eller et tungt batteri i nakken, så får man med Mammuts lille lette lækre sag en fornuftig pandelampe til løb på store og mindre stier, hvor der ikke stilles store krav til den meget hurtige orientering.
At den ikke har seperat batteribælte betyder dog også at den er mere udsat ved brug i kulde, hvor batterierne vil blive kølet kraftigt ned.

I Adventure Race sammenhæng må jeg nok sige at jeg forventer mig meget af lampen.
En lang levetid på batterierne, et enddog meget brugbart lys og en vægt og størrelse som bare skriger på at komme med på ethvert Adventure Race team der skal bevæge sig igennem mørket!

2 kommentarer:

Klaus Veng Kristensen sagde ...

Den lyder da ikke så tosset. Har selv en Tikka der har fulgt mig trofast i en del år efterhånden. Er det en fætter da kan holde til lidt tæsk?

Bjarke sagde ...

Jeg tror bestemt at den kan holde Tikka stangen hvad styrke angår. Karosseriet virker faktisk til at være en anelse kraftigere end på en Tikka.